Svar: Ny madplan, ammenedtrapning,- hvordan?
22. maj 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Jane
Dejligt at høre at du kunne bruge mit sidste svar, tak for dine pæne ord til mig - også omkring hjemmesiden:o)
Din plan for dagen ser rigtig fin ud og Nanna lyder til at være en pige, der spiser godt, er rigtig godt igang med mere og mere varieret kost - både i smag og konsistens, øver sig med gaffel, hapsere osv. Det lyder alt sammen rigtig godt.
Der sker rigtig meget med Nanna nu, både motorisk og mentalt og hun er på vej igennem det man kalder separationsfasen. Det betyder for det første at hun har et meget stort behov for at være dig nær, hun føler sig simpelthen forladt, når hun ikke kan se dig og tror hun er ladt alene. Derfor er hun meget tryghedssøgende og kræver meget fysisk kontakt. Derfor vil mange børn i denne alder også ofte kræve brystet lidt hyppigere og det kan være helt okay - man skal bare sikre sig at det ikke bliver så meget, at modermælken tager pladsen op for anden mad...
Hendes mælkebehov vil normalt blive dækket af 3, max 4 amninger med den alder hun har og ofte vil det være amning tidlig morgen, aften og sen aften man bibeholder, fordi amningerne på dette tidspunkt ikke påvirker indtaget af anden mad, men tilgengæld godt kan påvirke nattesøvnen positivt ...
Nogle vælger også at bibeholde en ekstra amning om dagen og fjerner så den sene aftenamning og tilbyder så lidt vand, hvis barnet vågner og er tørstig.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen kl 5/6: Amning og sover videre i jeres seng
Morgen kl 8: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9-9.30: ½ banan, ½ bolle med smør, lidt ost i stænger, evt. lidt frugtmos eller frisk frugt i hånden. vand af kop
Puttes til formiddagslur evt. uden amning
Frokost kl 12: Brødhapsere med forskelligt smørbart pålæg og ved siden af grøntsagmos med kød eller fisk, vand af kop
Puttes til middagslur 13.30, evt. amning inden - det afhænger helt at det samlede antal amninger i løbet af dagen og hvad du skønner hun har behov for
Eftermiddag kl. 16: ½ bolle med smør, eller lidt grød, frisk frugt eller frugtmos, vand af kop
Aften kl. 18: Mere og mere familiemad, ris, pasta, kød, fisk, sovs af forskellig slags. Mad i stykker ved siden af mad der er moset. Evt. lidt frugtmos til dessert, nogle familier vælger også at introducere lidt godnatgrød i denne alder, for at være sikker på at barnet har spist godt og ikke er sulten. Vand af kop
Puttes til natten med amning mellem 19-20
Sen aften 23-24: Evt. amning, kan dog også forsøgt sprunget over fordi hun jo ikke vågner selv og beder om det ...
Så mit forslag er at du fjerner formiddagsamning og forsøger at lære hende at sove uden brystet der. Derefter kan du overveje om det skal være den sene aftenamning du skal tage væk eller amningen inden middagslur - ud fra det du fortæller synes jeg du skal forsøge om hun kan sove helt igennem uden mælk - det ville være rigtig flot med hendes alder! Vågner hun kan hun så i stedet tilbydes vand...
Du må forsøge at øge hendes indtag af vand, så hun får sit væskebehov dækket samtidig med at mælkeindtaget nedsættes. Og så må du forsøge over nogle dage og se hvordan hendes mave reagerer.
Lidt frugtmos tja... det kommer jo an på hvad der er tale om. Hvis det er som topping på en grød, så er et par spiseskefulde frugtmos nok. Hvis det er som dessert efter et grøntsagsmåltid eller som et mere rigtigt mellemmåltid, så vil 1 dl. nok være passende - jeg mener der er ca 125g frugtmos i et babyglas ...
Problemerne du oplever med søvnen og det at overgive sig til søvnen handler om hendes alder og den separationsfase hun går igennem nu. Hun både drømmer og har en motorisk uro, der gør at hun får sig lagt i stillinger hun ikke rigtigt kan komme væk fra.
De fleste børn vil i 8 måneders alderen kunne nøjes med to lure og så igen - på grund af den fase de går igennem, vil de nogle gange have behov for at powernappe lidt ... Men gennemsnitligt to lure som vil variere i længde afhængigt af hvor meget barnet sover om natten. Alt mellem 2½-4 timers søvn om dagen kan være normalt og om natten sover de fleste mellem 10-12 timer - du skal regne med et søvnbehov på ca 14 timer i døgnet.
Da hendes pylren ikke nødvendigvis handler om at hun skal sove, men mere handler om den alder hun har og den udvikling hun går igennem, så synes jeg det lyder okay at du en gang imellem afleder hende lidt, holder lidt gang i hende om eftermiddagen og i stedet putter hende allerede kl. 19 til en god nattesøvn. De dage, hvor hun så næsten ikke kan hænge sammen, har sovet kortvarig middagslur osv. skal hun naturligvis have lov til at få sin powernap.
Jeg håber mine tanker hjælper dig lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske